Arhiva „Revistei romāne“

 

TRISTAN TZARA

 

PRIMA AVENTURĂ CELESTĂ A DOMNULUI ANTIPYRINE

Această scriere dramatică, tipărită īn 1916, face parte din colecţia Dada (Zürich). A fost reprezentată, cu prilejul Manifestului Dada din 27 martie 1920, la „Maison de l’Oeuvre“ din Paris, fiind interpretată de Philippe Soupault, Louis Aragon, Céline Arnauld, Paul Eluard, André Breton, Georges-Ribemont Destaingnes, Théodore Fraenkel, Tristan Tzara, īn rolurile principale.

Numele personajelor, ales īn mod cu totul neprevăzut, după un discurs neindividualizat, - cu excepţia manifestului declamat de autor -, reconstituie un cerc Dada, al cărui director, dl Boumboum, are rolul de a produce cīt mai mult zgomot posibil. Textul, care include extrase din poemele de tinereţe ale autorului, precum şi cīntece din folclorul negrilor, ajunge la o īnlănţuire logică a părţilor componente, prin ardoarea care īl animă, prin repetarea vocalelor īn interiorul unităţii elementare a enunţului şi reluarea aceluiaşi cuvīnt la īnceputul frazei.Toate aceste efecte dramatice sunt menite să susţină o poetică a dezmembrării şi a decadenţei totale.

 

 

*

*   *

 

Dl. BLEUBLEU

 

pătrunde īn deşert

 sapă urlīnd drumul īn nisipul vīscos

 ascultă vibraţia

 lipitoarea şi stafilinul

 Mataoi Lounda Ngami cu graba unui

 copil care se ucide

 

Dl. CRICRI (GREIERUL)

 

măşti  şi zăpezi putregăioase circ Pskow

eu īmping uzină īn circul Pskow

organul sexual este pătrat este din plumb este mai gros

decīt vulcanul şi zboară peste Mgabati

ieşite din crăpăturile depărtaţilor munţi

portugalia debarcader tropical şi partenogeneză

lucruri lungi din plumb care se ascund

Dschilolo Mgbati Baļlunda

 

FEMEIA ĪNSĂRCINATĂ

 

Toundi-a-mărturisit

Soco Bgaļ Affahou

 

Dl BLEUBLEU

 

Farafamgama Soco Bgaļ Affahou

 

PIPI

 

Amărăciune fără lăcaş să mergem să

                      mergem cărbune cămilă

sintetizează amărăciune pe lăcaş iziziz perdelele

dodododo

 

Dl. ANTIPYRINE

 

Soco Bgaļ Affahou

zoumbaļ zoumbaļ zoumbaļ zoum

 

Dl. CRICRI

 

Nu există omenie există reverbelele şi

cīinii

dzļn aha dzļn  aha bobobo Thyao oahiii hii

                               hii hébooum

iéha iého

 

Dl. BLEUBLEU

 

Categoric

 

Dl. ANTIPYRINE

 

Uşă īnchisă fără īnfrăţire suntem amare fel

virează a da īnapoi scolopendru din turnul Eiffel

stomac enorm cugetă şi cugetă cugetă

mecanism fără durere 179858555 iého bibo

                                        fibi aha

Doamne Doamne de-a lungul canalului

febra puerperală dantele şi SO2H4

 

Dl. BLEUBLEU

 

Tombo Matapo vice-regii nopţilor

şi-au pierdut braţele Moucangama

şi-au pierdut braţele Moucangama

şi-au pierdut braţele poligon neregulat

la Matzacas buburuza e mai plină decīt emisfera

cerebral

dar unde sunt casele vice-regii nopţilor

 

FEMEIA ĪNSĂRCINATĂ

 

Patru sute de cai şaizeci de cămile

trei sute piei de zibelină cinci sute piei de hermină

soţul ei este bolnav

douăzeci de piei de vulpi galbene trei piei

                               de chelizun

o sută de piei de vulpi albe şi galbene

o pasăre mare īn viaţă Tyao

ty a o ty a o ty a o

şi patru puşti arătoase

 

marele numit Bleubleu se caţără īn disperarea sa

şi īşi evacuează acolo excrementele ultimei zile el

nu vrea nimic lateral şi să se izoleze după moda

sunetelor īn clopotniţa sa intestinală la venirea

poliţiei este scīrbit şi ajunge deosebit de şocat

 

Dl. CRICRI

 

case flaut uzine cap bărbierit

107 cīnd noaptea a venit foarte īncet ca un

cărăbuş

iepurii ocolind catedrala

şi se răsucesc pīnă se fac lumină H2O

ca părţile nordice care se răsucesc la

Ndjaro

 

DIRECTORUL

 

el a murit declarīnd că farsa este un element po-

etic, ca şi suferinţa - de pildă

apoi ei au cīntat

 

la sfīrşit nu a pregetat deloc să se aprindă fără ajutorul

cubistului şi Kintampo şi Crans şi Begnins şi Nicolas

au asistat şi au fost baldachinuri  lungimile nemă-

surate ale īncīntării lor s-au numit de acum

mganoni

 

PIPI

 

am pe sīn 5 atīt de impozante pete

pe maluri 16 răniţi rochiile 7 ale spiritelor

ca un curcubeu de cenuşă 4

 

Dl. ANTIPYRINE

 

păsări gravide care īşi evacuează excrementele pe burghezi

excrementul este totdeauna un copil

copilul este totdeauna o gīscă

excrementul este totdeauna o cămilă

copilul este totdeauna o gīscă

şi noi cīntăm

ga ga ga ga ga ga ga ga ga ga ga ga ga ga ga ga ga ga

 

DIRECTORUL

 

sunt istoric

tu vii din Martinica

noi suntem deosebit de inteligenţi

şi nu suntem germani

 

Dl. CRICRI

 

energia mişcării interioare

schimbă direcţia vioară urcă urcă negru balcon

şi mīine voi fi bolnav - la spital

 

Dl. ANTIPYRINE

 

Soca Bgaļ Affahou

tăcerile mlaştinilor petrolifere

de unde se ridică la amiază tricourile ude şi galbene

Faraangama moluştele Pedro Ximenez de Batumar

umflă pernele păsărilor Ca2O4SPh

dilataţia vulcanilor Soco Bgaļ Affahou

un poligon neregulat

sila īn sunetul săltăreţ şi timp prielnic

 

Dl. BLEUBLEU

 

Borkou Mmbaz gimnastica Mmbaz 20785

sub aceste dărămături acolo zace Jerez Amantillado

 

Dl. ANTIPYRINE

 

cele mai strīmte paralelipipede circulă printre microbi

automobilele şi răţoii īnoată īn ulei

vreau să vă dau dreptate

Erdera Vendrell

 

Dl. BOUMBOUM

 

cīntecele saltimbancilor se adună famili-

ar īnainte

de plecare

acrobatul īşi ascundea un scuipat īn burtă

a da a lua īntre a da a da a lua a lua

andran drandr

iuuuuuuuuupht

acolo unde pasăre noapte 1000 cīntă pe grilaj

unde pasăre noapte cīntă cu spiritele

unde pasăre noapte cīntă pentru apaşi

şi tu ai īngheţat īn cer aproape de minunatul meu cīntec

īntr-un magazin de sticlărie

 

NPALA GARROO

 

Se īnfăşoară curcubeul spīnzuraţii se vaporizează

buricul soarele se ingusteaza

şi studentul şi-a verificat ultima intensitate

era totuşi īndrăgostit şi a crăpat

 

TRISTAN TZARA

 

Dada este intensitatea noastră; ce ridică baionete fără urmare capul sumatral al bebeluşului german; Dada este arta fără papuci de casă şi fără paralelă; care este contra şi pentru unitate şi desigur contra viitorului; noi ştim cu toată īnţelepciunea că ţestele noastre  se vor face perne moi pe care anti-dogmatismul nostru este la fel de exclusivist ca şi funcţionarul că noi nu suntem liberi şi ne plīngem din cauza  libertăţii.Cerinţă aspră fără disciplină şi morală şi scuipăm pe omenire.Dada rămīne īn cadrul european al neputinţilor, este totuşi caca, dar nu mai vrem de acum īnainte să ne defecăm īn culori diverse, pentru a īmpodobi grădina zoologică a artei, a tuturor drapelelor consulatelor clo clo bong hiho aho hiho aho. Noi suntem directori de circ şi fluierăm printre vīnturile din bīlciuri, printre prostituţie teatre adevăruri sentimente restaurante Hohohohihihioho Bang Bang. Noi declarăm că automobilul este un sentiment care ne-a alintat destul īn lentoarea abstracţiilor sale şi transatlanticele şi zgomotele şi ideile. Totuşi noi exprimăm simplitatea noi căutăm esenţa centrală şi suntem mulţumiţi că putem să o ascundem; nu dorim să numărăm geamurile elitei fermecătoare căci Dada nu există pentru nimeni, dar nu vrem ca lumea să īnţeleagă asta căci există balconul lui Dada, vă asigur. De unde se pot auzi treptele militare coborānd şi tăind aerul ca un spirit īntr-o baie publică, pentru a urina şi īnţelege parabola Dada nu īnseamnă demenţă - nici īnţelepciune - nici ironie priveşte-mă, burghez curtenitor.

Arta era un joc, copiii strīngeau cuvintele care au un clopoţel la sfīrşit, apoi strigau şi plīngeau strofa, şi o īncălţau cu cizmuliţele păpuşilor, iar strofa devine regină pentru a muri puţin şi regina devine balenă şi copiii alergau cu limba scoasă. Apoi au venit  marii Ambasadori ai sentimentului

care au strigat de la īnălţimea istoriei īn cor

psihologie psihologie hihi

Ştiinţe Ştiinţă Ştiinţă

trăiască Franţa

nu suntem nişte naivi

nu suntem succesivi

nu suntem exclusivi

nu suntem puri

şi ştim prea bine să discutăm despre inteligenţă

Dar noi Dada, noi nu suntem de acord cu ei căci arta nu este serioasă, vă asigur, şi dacă arătăm Sudul pentru a spune cu aroganţă: arta neagră fără umanitate este pentru a vă face plăcere, dragi ascultători, vă iubesc atīt de mult, vă iubesc atīt de mult, vă asigur şi vă ador

 

PARAPOLE

 

dacă se poate cere unei bătrīne

adresa unui bordel

pa pa pa pa pa pa pa pasăre

care cīnţi pe cocoaşa cămilei

elefanţii verzi ai emotivităţii tale

tremură fiecare pe un stīlp de telegraf

cele patru picioare bătute īn cuie īmpreună

a privit aşa de mult soarele īncīt faţa i s-a īntins

ua ah ua ah ua ah

Mr. poetul avea o pălărie nouă

de paie care era aşa de arătoasă aşa de arătoasă aşa de arătoasă

părea a fi un sfīnt cerc luminos

căci īn adevăr Mr. poetul era un spirit de rang superior

această pasăre a venit albă şi īnfocată ca

regimentele de la care se trage pendula acestei muzici umede ca

Mr. CRICRI este vizitat de logodnica sa la spital

īn cimitirul evreiesc mormintele se īnalţă ca

şerpii

Mr. poetul era spirit de rang superior - cu adevărat

el spunea că negustorul de culori seamănă cu fluturele şi cu

Seniorul iar viaţa este simplă ca o defla-

graţie ca exploziile inimii sale

femeia alcătuită din baloane tot mai mici īn-

cepu să ţipe ca un flagel

ouiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

idealistul a scrutat atīt de mult soarele īncīt faţa

i s-a īntins

taratatatatatatata

 

Dl. ANTIPYRINE

 

La Ndumba la Tritriloulo la Nkgunlda

există un mare nimb unde versurile circulă īn linişte

căci versurile şi celelalte animale au şi ele necazuri

dureri inspiraţii

priveşte ferestrele care se īnfăşoară asemeni girafelor

se īnvīrtesc se multiplică hexagoane se caţără

                               broaşte ţestoase

luna se umflă marsupial şi devine cīine

papagalul viu colorat şi pasărea moţată cu pene albe admiră cīinele

un crin tocmai eclozează īn anterele sale

este turma de pe munţi īn cămaşă īn

lăcaşul din gara de Vest caii s-

au spīnzurat īn Bucureşti privindu-l pe

                                        Mbogo care urcă

pe bicicletele sale īn timp ce părul telegrafic

                                         se īmbată

urechile ventrilocului revarsă patru hornari

care plesnesc apoi ca nişte pepeni

preotul fotograf a făcut trei copii vărgaţi

ca nişte viori pe deal cresc pan-

taloni un histrion de frunze lunare se clatină

īn şifonierul meu

- chipeşa mea copilă cu sīni sticloşi cu braţe paralele de cenuşă, separă

mi burduhanul trebuie

să vīnd păpuşa

un băiat răutăcios s-a stins undeva

şi noi lăsăm creierii să persiste

şoarecele fuge īn diagonală pe cer

muştarul curge dintr-un creier aproape zdrobit

ne-am prefăcut īn felinare

felinare

felinare

felinare

felinare

felinare

felinare

felinare

felinare

felinare

apoi ei au plecat

                                         Traducere şi notă -

Vasile Robciuc